En tjänst från ClearOn.

Frågor & Svar

Vad är en Värdeavi?

En Värdeavi är en utbetalning som skickas ut på uppdrag av ett företag. Dessa ställs ut av PlusGirot, Bankgirot eller Swedbank/Sparbanken.

Var kan jag lösa in en Värdeavi?

Se vår sökfunktion för närmaste butik/ombud. OBS! Är avin utställd till ett dödsbo eller till en person med fullmakt behöver denne uppsöka den utställande bankens kontor.

Hur mycket kostar det att lösa in en Värdeavi i butik?

Det kostar 49 kr om inget annat framgår på Värdeavin.

Hur mycket kostar det att betala en räkning i butik?

Att betala en räkning kostar 75 kronor.

Datumet på min Värdeavi har passerat/gått ut, vad ska jag göra?

Kontakta utställaren. Vem utställaren är står i texten som kom tillsammans med din Värdeavi. Om du inte vet vem utställaren är kontakta dem som ställt ut Värdeavin:

 

PlusGirot, tel: 0771-22 44 88
Bankgirot, tel: 08-725 60 00

 

Är din Värdeavi utskickad av Swedbank/Sparbanken behöver du uppsöka ditt närmaste Swedbank- eller Sparbankskontor.

Var kan jag betala mina räkningar?

Se vår sökfunktion för närmaste butik/ombud

Varför betalas mina pengar ut på en Värdeavi i stället för till mitt konto?

Det är en fråga som utställaren till din Värdeavi kan svara på (dvs. det företag som skickat ut pengar till dig) . Om du inte vet vem utställaren är kontakta avsändaren av Värdeavin:

 

PlusGirot, tel: 0771-22 44 88
Bankgirot, tel: 08-725 60 00

 

Är din Värdeavi utskickad av Swedbank/Sparbanken behöver du uppsöka ditt närmaste Swedbank- eller Sparbankskontor.

Behöver inbetalaren av räkning vara samma person som det namn som står på girobetalningen?

Inbetalare och det namn som står på girobetalningen behöver inte vara samma person.

Varför ska jag använda Unimon?

Vi tycker det ska vara lika enkelt att få med sig kontanter på resan som att handla tidningen. Med Unimon beställer du därför tryggt och enkelt resevaluta online eller i din butik. Valutan levereras sedan med Postens rekommenderade brev (Rek) till ditt närmsta postombud – vilket brukar vara en butik i ditt närområde.

För er info, se unimon.se

Hur lång leveranstid är det för resevaluta?

Normalt får du din valuta inom 3 helgfria vardagar, men det kan gå fortare. För snabbast möjliga leverans rekommenderar vi sms-avisering. Du kan spåra din försändelse via postnord.se, eller kontakta oss via telefon på 0200-24 75 00 eller via e-post till kundservice@unimon.se så hjälper vi dig.

 

För mer info, se unimon.se

Vilka regler gäller när jag köper valuta av Unimon?

  • Du kan beställa minst 500 SEK och max 20 000 SEK inom en 7-dagars period.
  • För din säkerhets skull har du 15 minuter på dig att genomföra ditt köp online. Skulle tiden gå ut måste du börja om din beställning.
  • Kontrollera att du har fyllt i rätt uppgifter och glöm inte din legitimation när du ska hämta ditt Rek. Alla försök till bedrägerier kommer att polisanmälas.

 

För mer info, se unimon.se

Hur kan jag skicka och ta emot pengar med MoneyGram?